Bonnefanten Cupola
Een zonnig tochtje naar Maastricht waar we onder andere het Bonnefantenmuseum bezochten. “Waarmee is de toren bekleed?” zou een van de vragen van de jaarquiz worden.

Het gebouw

Het Bonnefantenmuseum ligt in het architecturaal interessante stadsdeel Céramique. Het gebouw van de Italiaanse architect Aldo Rossi schittert aan de skyline van Maastricht. Markant daaraan is de met zink beklede koepeltoren van het museum, de befaamde cupola. Imponerend is ook de beroemde Treppenstraße (trapstraat) die naar de tentoonstellingsruimten leidt. Rossi beschouwde het museum als een kijkfabriek.

Het Bonnefantenmuseum is een E-vormig gebouw van vier bouwlagen en een losstaande, gezichtsbepalende toren aan de Maas. De hoofdentree is aan de Avenue Céramique; langs de rivier is de tweede ingang bij het Café Ipanema. Op de begane grond zijn de meeste publieksruimten: entreehal, museumwinkel, auditorium, café en torenzaal.

De museumzalen zijn hoger gelegen: collectieopstelling op de eerste, en tijdelijke tentoonstellingen op de tweede en derde verdiepingen. Bovenin de middenvleugel is een ‘prentenkabinet’. In totaal is er ruim 4.000 m² expositieoppervlakte.

Het gebouw is opgetrokken in traditionele materialen als baksteen, natuursteen en zink om een skelet van beton en staal. Binnen is veelvuldig gebruik gemaakt van keruinghout voor de vloeren. De meest natuurlijke factor is echter het daglicht: de centrale trap is eigenlijk een overdekte straat, waar men zich half buiten voelt. Op de tweede verdieping speelt het daglicht met de kunstwerken. Bij de rondgang komt de bezoeker afwisselend door gangen langs de zuidkant en de noordkant van het centrale trappenhuis. Het lichteffect wordt verstrekt door het contrast tussen open en gesloten, dat het gebouw beheerst. De voor- en zijgevels zijn gesloten; de gevels van de centrale vleugel, die de as van het gebouw vormt, zijn open. Dit samenspel van licht en routing wordt geaccentueerd door horizontale en verticale doorkijkjes, die van het bezoek een ‘promenade architecturale’ maken.

Zie: www.bonnefanten.nl/nl/over_bonnefanten/gebouw_en_architect